AKTUALNO: Vzdrževanje klimatske naprave

crashednburnt

Majstr
Osebje foruma
20. jul 2007
8.450
230
63
Goriška
www.avtopro.si
Pomlad je tu in s tem čas, ko ponavadi poskrbimo za vzdrževanje klimatske naprave. V naslednjem prispevku vam bom na kratko opisal, kaj je potrebno storiti za pravilno delovanje klimatske naprave in kako pogosto to izvajamo. Podal bom okvirne cene, obenem pa vas vabim, da sami sporočite, koliko ste kje plačali za servisiranje klimatske naprave.

Za začetek si poglejmo poenostavljeno skico klimatske naprave v vozilih:

AC_Layout.jpg


Med glavnimi komponentami najdemo kompresor, dva izmenjevalca toplote (evaporator, condenser), ekspanzijski ventil (nekatera vozila imajo namesto slednjega kapilarno cevko) ter sušilec oziroma filter. Poglejmo si najpomembenjše dele oziroma dele, ki so najbolj "pokvarljivi" po vrsti:

1) KOMPRESOR: Sestavljen je iz elektromagnetne sklopke ter samega kompresorskega dela, njegova naloga pa je stiskanje/poganjanje hladilnega sredstva (plina) po sistemu. Kot vsak kompresor tudi kompresor klime potrebuje olje za delovanje. To olje se imenuje PAG in obstaja v verzijah z različnimi viskoznostimi, zato je pomembno, da sistem napolnimo z oljem ustrezne viskoznosti. Skoraj vedno se kompresor pokvari zaradi neustreznega vzdrževanja, t.j. zaradi pomanjkanja olja ali neustreznega olja. V najboljšem primeru zgori le elektromagnetna sklopka, ki se jo pri večini kompresorjev da zamenjati in je zato strošek popravila bistveno nižji, kot če zamenjamo celoten kompresor.

2) SUŠILEC/FILTER: Sušilec oziroma filter skrbi za čisto hladivo. Napolnjen je z aktivnim granulatom, ki je bele barve, s časom pa doseže rjavo barvo ga je potrebno zamenjati. Ker je granulat "zapakiran" v masivno kovinsko ohišje, je njegovo barvo nemogoče spremljati, zato naj bi se filter menjalo vsake 2 leti (teoretično). Predvsem pri nas v Sloveniji se tega ne počne, zato je veliko okvar na klimatskih napravah. Strošek menjave ni velik, saj sam filter ni drag in je ponavadi na lahko dostopnem mestu, zato priporočam menjavo vsake štiri leta, saj tako preprečimo okvare na klimatski napravi, obenem pa se tudi poveča učinkovitost hlajenja.

3) EKSPANZIJSKI VENTIL/KAPILARNA CEVKA: Okvare ekspanzijskega ventila oziroma kapilarne cevke so redke, večinoma pa so pogojene z (ne)menjavo sušilca/filtra. Tujek "zamaši" ventil oziroma cevko, kar privede do nedelovanja klimatske naprave oziroma celo do poškodb na kompresorju. Če redno ustrezno vzdržujemo klimatsko napravo, potrebe po menjavi ekspanzijskega ventila oz. kapilarne cevke ni.


POLNJENJE VZDRŽEVANJE KLIMATSKE NAPRAVE

Večina uporabnikov misli, da je vse, kar je potrebno narediti za klimatsko napravo to, da dopolnimo plin, kar preprosto ne drži. Sodobni servisi imajo (oziroma naj bi imeli) sodobne avtomatske naprave za vzdrževanje klimatskih naprav, ki sistem servisirajo v več korakih:

a) ODSESOVANJE - v prvem koraku stroj posesa hladivo (plin) iz hladilnega sistema
b) EVAKUIRANJE - v tem koraku, ki naj bi po nemških standardih trajal 20min, stroj posesa preostali plin in predvsem nečistoče iz sistema
c) IZPUST STAREGA OLJA - stroj posesa staro olje, vendar le tisto iz sistema, ne pa tudi iz kompresorja
d) POLNJENJE SVEŽEGA OLJA - v sistem se napolni sveže PAG olje ustrezne viskoznosti, v enaki količini, kot je bilo v sistemu starega olja, plus približno 10ml
e) POLNJENJE UV SREDSTVA - ta korak se ponavadi izpusti, saj pride v poštev le v primeru, ko sistem pušča
d) POLNJENJE HLADIVA - v zadnjem koraku stroj napolni sistem z ustreznim hladivom (sodobne klimatske naprave >1996 - plin R134a, starejše klimatske naprave <1996 - plin R12)

Na koncu je potrebno ročno preveriti, če klimatska naprava deluje pravilno preko manometrov na stroju. Celoten postopek traja približno 20-30min, vmes stroj preveri tudi tesnenje sistema.

Glavni problemi pri nas so, da serviserji ne dajo celotnega postopka skozi, ampak le dopolnijo plin, kar je zelo narobe. Če vzamemo povprečen sistem, v katerega gre približno 650g hladiva in je po nekaj letih v njem le še 500g hladiva, vam v praksi za 150g hladiva zaračunajo 30€, kar je veliko. Nekateri se pred strankami pohvalijo z dejstvom, da so dodali UV barvilo, čeprav to sploh ni potrebno (je pa veliko ceneje kot dodajanje olja). Za kvaliteten servis klimatske naprave, pri katerem se v celoti posesa hladivo, prečisti sistem, preveri tesnost, doda olje in napolni hladivo, boste navadno odšteli 40-50€, mogoče celo več. Zelo malo avto servisov nudi tako vzdrževaje pod to ceno. Morda boste morali še nekaj prišteti, če so se v vašem sistemu v kabini zaredili mikroorganizmi, ki povzročajo smrad in jih je potrebno s posebnimi kemičnimi sredstvi uničiti.

Vabim vas, da izrazite vaše izkušnje in ceno, ki ste jo plačali pri nekem servisu, da lahko naredimo primerjavo.
 

Simon_Vi

KIYUNDAI fan
8. maj 2007
8.128
2
38
Torej, da izkoristim temo. Kje na obrobju Ljubljane, Litije, zasavja je dober serviser avtoklim?
 

mac77

Fizikalc
22. avg 2007
4.522
32
48
jaz sem placal 40 EUR brez racuna.Mi je pa naredil postopek kot je zgoraj, trajalo je ca 45min.
Sem tudi zamenjal susilec ki je tudi nekje okrog 40 EUR.Susilec se mora vedno zamenjat ce je sistem odprt vec kot 2 uri, ker se navlece vlage.
Eni susilci imajo kontrolno okence ki spremeni barvo ko je potrebno zamenjat susilec.
 
Nazadnje urejeno:

doctorz

Guru
7. sep 2007
7.920
648
113
pred racunalnikom
Meni pa kaplja v kabino pod nogami, sem nekaj gledal in kot da se je zamasila cevka za kondenz odtekat. Notri sem vtaknil slamico za sok, tako da odprta je, ampak letos se nisem uporabljal klime (pa tudi lani je bilo konec sezone).

Je mozno da bi zamakalo zaradi tega? Zamasene cevke mislim.

LP
 

blazko

Fizikalc
21. sep 2007
6.740
60
48
Kaj če bi ti rajši povedal, kje se majster nahaja (če že kontaktov ni dovoljeno objavljat?)

Zanimalo bi verjetno še koga drugega...

B.
 

vincent

Majstr
Osebje foruma
31. avg 2007
11.508
153
63
Kje se pa nahaja ta filter?

jwmogočw spodaj pod sesalnimi cevmi do zračnega filtra? (sorazmerno velik, sivkast - podoben npr. naftnemu filtru, le malo manjši?)


Samo predvidevam da ko menjaš ta filter hkrati tudi zgubiš ves plin?..ali ima zadeva kako varovalo
 

crashednburnt

Majstr
Osebje foruma
20. jul 2007
8.450
230
63
Goriška
www.avtopro.si
Filter je v celoti odet v kovinsko ohišje, mesto namestitve pa je seveda odvisno od posameznega avtomobila. Če mi poveš, za kateri avto gre, ti lahko povem, kje se nahaja.

Preden se ta filter zamenja, je treba v celoti posesat plin iz sistema, saj v nasprotnem primeru izgubimo ves plin.
 

vincent

Majstr
Osebje foruma
31. avg 2007
11.508
153
63
Passat 02', TDI...predvidevam da je isto pozicioniran kot pri Mac-u.
(saj semp o objavi sporočila še malopo gledal skico, ki si jo v začetku objavil, pa ugotavljam da bo kar to to)

Hm ja..torej se ni za nadejat da bi fiter zamenjal sam...oz. ti ga mora tisti, ki bo hkrati kontroliral/nafilal plin.
 

crashednburnt

Majstr
Osebje foruma
20. jul 2007
8.450
230
63
Goriška
www.avtopro.si
Načeloma ga lahko sam, vendar moraš malo preračunat, če se izplača. Morda se, ne vem.

Prvo kar moraš narediti je to, da ves plin izpustiš v zrak (to narediš na prostem in se umakneš za nekaj časa po postopku). Potem se šele lahko lotiš menjave samega filtra, kar ponavadi ni težko. Se pa ponavadi pri menjavi menja tudi posebna tesnila, ki se razlikujejo glede na plin (R12/R134a) in seveda glede na posamezno vozilo. Ta tesnila niso ravno poceni, ali je mogoče dobiti posamezno tesnilo ne vem, vem pa, da smo za kovček s tesnili za vsa vozila odšteli kar precej €. Ko zamenjaš tesnila in namestiš filter (sušilec), pa se moraš zapeljati do nekoga, ki ti bo sistem napolnil s plinom, v tem primeru bo poseg dražji, ker bo moral napolniti celoten delež plina.
 

vincent

Majstr
Osebje foruma
31. avg 2007
11.508
153
63
bo se kar treba zmenit da filter zamenja nekdo ki bopotem tudi takoj menjal filter.

ker sumim, da tudi če bi delal sam, bi moral potem plin dokaj hitro nafilat, da v filter ne pride vlaga iz zraka, ker potem nisi nič naredil.
 

Mato

Majstr
3. okt 2007
1.849
114
63
A mi lahko nekdo razloži, zakaj lahko hladilniki, zmrzovalne skrinje, topolotne črpalke in podobne zadeve delajo bp 20 let brez vzdrževanja, pri avtih pa to kao ni možno?
 

Naglfar

Fizikalc
7. sep 2007
1.563
1
36
Panonija
Citat:
Uporabnik Mato pravi:
A mi lahko nekdo razloži, zakaj lahko hladilniki, zmrzovalne skrinje, topolotne črpalke in podobne zadeve delajo bp 20 let brez vzdrževanja, pri avtih pa to kao ni možno?

Ker se kompresor v avtu suče z različnimi obrati (glede na obrate glavne gredi)? Samo ugibam


crashedburnt, nič pa nisi povedal, kako postopati, ko imaš klimo na novo nameščeno. Mene predvsem zanima, ali lahko priklopiš jermen, ko še nimaš odzračenega in napolnjenega sistema? Pač da si doma v garaži daš kompresor in celo inštalacijo v avto, potem pa greš samo na klimaservis, da ti ga napolnijo. Kaj vse lahko narediš sam, ne da bi kaj tvegal oziroma rabil poseben inštrumentarij?
 

crashednburnt

Majstr
Osebje foruma
20. jul 2007
8.450
230
63
Goriška
www.avtopro.si
Citat:
Uporabnik Naglfar pravi:
crashedburnt, nič pa nisi povedal, kako postopati, ko imaš klimo na novo nameščeno. Mene predvsem zanima, ali lahko priklopiš jermen, ko še nimaš odzračenega in napolnjenega sistema? Pač da si doma v garaži daš kompresor in celo inštalacijo v avto, potem pa greš samo na klimaservis, da ti ga napolnijo. Kaj vse lahko narediš sam, ne da bi kaj tvegal oziroma rabil poseben inštrumentarij?

To lahko narediš brez problemov, vendar nikakor ne smeš prižigati klime preden napolniš sistem s plinom ter oljem (pri takem posegu je treba dodati precej olja oz. celotno predpisano količino, ki gre v kompresor/sistem). Ko daš jermen čez jermenico od kompresorja klime, se kompresor pri vžganem avtu še ne vrti, dokler ne pritisneš na gumb za vklop klime v avtu, ki sproži elektromagnetno sklopko.