Letno poročilo LPP za leto 2024 navaja, da je flota sestavljena iz 281 avtobusov (214 mestnih in 67 medkrajevnih).<grok:render card_id="0e017b" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">57</argument>
</grok:render> Skupni prevoženi kilometri v letu 2024 so znašali približno 16.067.429 km (11.459.373 km za mestni linijski prevoz, 3.928.284 km za medkrajevni linijski prevoz in 679.772 km za urbane prevoze, kot so posebni linijski, občasni prevozi in vlakec).<grok:render card_id="5b64ca" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">57</argument>
</grok:render>
Če predpostavimo povprečno porabo električne energije za baterijske mestne avtobuse okoli 1,8 kWh/km (na podlagi podatkov iz literature, kjer se poraba za standardne 12-m avtobuse giblje okoli 1,5–1,8 kWh/km, za zgibne 18-m avtobuse pa okoli 2–2,5 kWh/km, pri čemer LPP ima velik delež zgibnih avtobusov),<grok:render card_id="4bac80" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">18</argument>
</grok:render><grok:render card_id="3d5db7" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">10</argument>
</grok:render><grok:render card_id="aee589" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">60</argument>
</grok:render> bi povprečna dnevna poraba elektrike za celotno floto znašala približno **79.200 kWh na dan**.
### Kako sem prišel do te ocene?
1. **Skupni letni kilometri**: 16.067.429 km (iz letnega poročila LPP 2024).<grok:render card_id="b7409e" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">57</argument>
</grok:render>
2. **Povprečni dnevni kilometri**: Deljeno z 365 dnevi v letu = približno 44.021 km/dan (to je povprečje čez celo leto, vključno z vikendi in prazniki, ko je promet manjši; na delovni dan bi lahko bilo višje, okoli 50.000–55.000 km).
3. **Poraba energije**: 44.021 km/dan × 1,8 kWh/km = 79.238 kWh/dan (zaokroženo na 79.200 kWh).
Opomba: Ta ocena je približna, saj realna poraba elektrike lahko variira glede na dejavnike, kot so vreme (ogrevanje/hlajenje), teren, obremenitev avtobusov in učinkovitost polnjenja. LPP že testira električne avtobuse (npr. Mercedes eCitaro in BYD eBus B18), kjer se poraba v testih giblje okoli 0,9–1,2 kWh/km pod optimalnimi pogoji, vendar v praksi pogosto naraste.<grok:render card_id="27c378" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">57</argument>
</grok:render><grok:render card_id="bf8ae7" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">61</argument>
</grok:render> Če bi uporabili nižjo porabo (npr. 1,5 kWh/km), bi dnevna potreba padla na okoli 66.000 kWh. Za natančnejši izračun bi potrebovali specifične podatke o modelu avtobusov in operacijah.
Za polnilni park, ki bi podpiral celotno floto LPP (281 avtobusov) v hipotetičnem scenariju prehoda na baterijske električne avtobuse, bi potrebovali električno napeljavo z zmogljivostjo približno **10–15 MW skupne priključne moči**, odvisno od načina polnjenja in upravljanja obremenitve. Ta ocena temelji na standardnih praksah za depojsko polnjenje električnih avtobusov, kjer se večina polnjenja opravi čez noč ali v izmenah, da se izogne prevelikim konicam porabe.<grok:render card_id="76040d" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">55</argument>
</grok:render><grok:render card_id="f020b7" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">50</argument>
</grok:render> V realnosti bi lahko z uporabo pametnega upravljanja polnjenja (smart charging) in razporejanja zmanjšali peak moč na 5–10 MW, saj ne bi vsi avtobusi polnili hkrati z maksimalno hitrostjo.
### Kako sem prišel do te ocene?
1. **Skupna dnevna potreba po energiji**: Kot v prejšnjem izračunu, približno 79.200 kWh/dan za celotno floto (ob upoštevanju povprečne porabe 1,8 kWh/km in 44.021 km/dan). Dodamo 10–15 % za izgube pri polnjenju (učinkovitost ~85–90 %), kar da okoli 88.000–91.000 kWh iz omrežja.<grok:render card_id="99ef47" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">55</argument>
</grok:render>
2. **Čas polnjenja**: Tipično depojsko polnjenje poteka čez noč v 6–10 urah, ko so avtobusi v depoju. Če predpostavimo 8-urni okvir, je potrebna povprečna moč = 88.000 kWh / 8 h ≈ 11 MW. Za krajši čas (npr. 6 ur) bi moč narasla na ~15 MW.<grok:render card_id="a84b2f" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">50</argument>
</grok:render><grok:render card_id="9e9230" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">42</argument>
</grok:render>
3. **Moč na polnilnico**: Standardne depojske polnilnice za električne avtobuse delujejo pri 50–175 kW na avtobus (običajno DC plug-in charging). Za floto okoli 200–300 avtobusov je tipičen peak 10–28 MW, če se polnijo hkrati, vendar se v praksi uporablja upravljanje za izravnavo (npr. staggered charging), kar zniža zahtevo na 5–15 MW za depo.<grok:render card_id="68e3ee" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">55</argument>
</grok:render><grok:render card_id="b4d7ce" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">52</argument>
</grok:render><grok:render card_id="267c47" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">42</argument>
</grok:render> LPP že gradi infrastrukturo za začetno floto (npr. 24 polnilnic na Remizi in Stanežičah, z močmi okoli 150–350 kW na enoto za hitro polnjenje), kar kaže na modularni pristop, ki se lahko razširi.<grok:render card_id="3b4717" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">20</argument>
</grok:render><grok:render card_id="8002ec" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">31</argument>
</grok:render>
Opomba: Realna zahteva bi bila odvisna od več dejavnikov, kot so število depojev (LPP ima glavni v Šiški, dodatne na P+R lokacijah), integracija obnovljivih virov (npr. sončne elektrarne), in sodelovanje z Elektro Ljubljana za nadgradnjo omrežja. Za velike flote je pogosto potrebna nova transformatorska postaja ali nadgradnja srednje napetostnega omrežja (22 kV). Trenutni načrti LPP za 25–30 električnih avtobusov kažejo na začetno moč okoli 2–5 MW, kar bi se za celotno floto sorazmerno povečalo.<grok:render card_id="d312ab" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">31</argument>
</grok:render><grok:render card_id="772d88" card_type="citation_card" type="render_inline_citation">
<argument name="citation_id">37</argument>
</grok:render> Za natančnejšo analizo bi potrebovali specifične podatke o operacijah LPP in lokalnem omrežju.