Se malo ven vlečeš?
Ker imate tako radi AI, evo vam en mali povzetek. Sicer imam v spominu, da so od Kapele vlekli "američani s turki" še malo po Liki, ampak očitno je koncesija američanom precej na trhlih nogah.
Avtocesta A1 na Hrvaškem ("Dalmatina" ali "Jadranska autocesta") je bila zgrajena v več fazah in etapah, financiranje pa je bilo kompleksno, zlasti zaradi dolgega časovnega obdobja gradnje (od 1970-ih naprej) in političnih sprememb. Glavni izzivi so bili financiranje in gradnja po osamosvojitvi Hrvaške leta 1991.
Tukaj je povzetek ključnih akterjev:
### Financiranje:
1. **Državni proračun Hrvaške**: Primarni vir, zlasti za odseke, zgrajene pred vstopom v EU.
2. **Evropska unija**: Po pridobitvi statusa kandidatke (2004) in članstva (2013) je Hrvaška prejela znatna sredstva iz evropskih skladov (kohezijski, strukturni, IPA). Na primer, EU je financirala do 85% odseka **Sveti Rok–Ervenik** (2021).
3. **Mednarodne finančne institucije**:
- **Evropska investicijska banka (EIB)** in **Evropska banka za obnovo in razvoj (EBRD)**: Krediti za odseke priključitve na EU omrežje (npr. Zagreb–Karlovac, Dugopolje–Ploče).
- **Svetovna banka**: Sodelovala pri financiranju v 1990-ih.
4. **Koncesijski modeli**:
- **Zagreb–Gorican (A2) in Zagreb–Macelj (A2)**: Koncesionar je bil **Autocesta Rijeka–Zagreb (ARZ)** (danes **Bina-Istra**). Leta 2020 je Hrvaška odkupila koncesijo za 882 milijonov EUR.
- **Istra Ypsilon (Umag–Matulji)**: Gradi in financira **Bina-Istra** (zasebni koncesionar).
### Gradnja:
1. **Hrvatske autoceste (HAC)**: Državno podjetje, odgovorno za večino odsekov (npr. Zagreb–Split–Dubrovnik).
2. **Bina-Istra** (prej **Autocesta Rijeka–Zagreb**): Zasebni koncesionar za odseke v Istri in severozahodu (A6, A7).
3. **Mednarodni gradbeni konzorciji**:
- Podjetja kot so **Strabag** (Avstrija), **Vinci** (Francija), **Astaldi** (Italija) in **Bouygues** (Francija) so dobila različne razpise za kompleksne odseke (npr. tunel Sveti Rok, most Maslenica).
- Hrvaška podjetja: **Konstruktor**, **Ingra**, **GP Krk** itd.
### Ključne etape:
- **1970–1991**: Začetek gradnje (Zagreb–Karlovac) v času Jugoslavije.
- **1995–2005**: Intenzivna gradnja po vojni (npr. Zagreb–Split odprt 2005).
- **Po 2013**: Hitrejše dokončanje z EU sredstvi (Split–Dubrovnik, zadnji odsek **Otrić–Ravča** odprt 2023).
### Zaključek:
A1 je rezultat desetletij investicij z mešanico državnih, evropskih in zasebnih virov. Dokončanje omrežja (še posebej do Dubrovnika) je bilo strateška prioritev za Hrvaško turizem in povezavo z EU. Za aktualne podrobnosti priporočam slediti **HAC** (
www.hac.hr) ali Ministrstvu za morje, promet in infrastrukturo RH.
Gradnja avtoceste A1 na Hrvaškem **ni vključevala neposrednega sodelovanja ameriških podjetij ali institucij** kot glavnih izvajalcev ali financirancev. Vsi ključni podatki kažejo, da so bili glavni akterji domači in evropski subjekti. Vendar pa obstajajo posredne povezave z ZDA v enem specifičnem segmentu:
### Ključni podatki:
1. **Gradnja tunela Mala Kapela (2003–2005)**:
- **Lokacija**: Med Ogulinom in Brinjem (Lika) .
- **Sodelovanje ZDA**: Ameriški gradbeni konzorcij **Bechtel–Enka** (partnerstvo med ameriško *Bechtel Corporation* in turško *Enka*) je bil glavni izvajalec tega projekta .
- **Značilnosti**: Tunel je najdaljši v Hrvaški (5.8 km) in eden tehnično najzahtevnejših delov A1 zaradi kompleksne geologije .
2. **Financiranje**:
- Projekt je bil financiran prek **posojil Evropske banke za obnovo in razvoj (EBRD)** ter **Evropske investicijske banke (EIB)**, ne z neposrednimi ameriškimi sredstvi .
- Vloga ZDA je bila izključno komercialna (izvedba dela prek podjetja Bechtel).
### Zaključek:
- **Kje**: Američani so sodelovali **samo pri gradnji tunela Mala Kapela**.
- **Koliko**: Prispevek je omejen na ta segment; za ostale dele A1 (npr. mostove, druge tunele) ni dokazov o ameriški vključenosti.
- **Kontekst**: Celotna avtocesta A1 je rezultat predvsem hrvaških in evropskih naporov, z minimalno tujo pomočjo izven EU .
Za dodatne podrobnosti o tehničnih parametrih tunela ali vlogi Bechtel lahko preverite viro .